Ali je bilo kaj avantgardnega?

Ali je bilo kaj avantgardnega?

Matevž Jerman in Jurij Meden, Slovenija, 2024, 99 min, dokumentarni

LIFFe 2024.

Sinopsis

Med letoma 2013 in 2023 je Slovenska kinoteka ohranila in digitalizirala 179 kratkih filmov, nastalih v obdobju socializma (1945 1991), vendar pretežno izven takrat prevladujoče državne produkcije. Te filme danes z zamudo prepoznavamo kot eksperimentalne in kot pomemben, inovativen del slovenske filmske dediščine, ki je danes po dolgem času ponovno viden. Naslov si film izposoja pri članku Silvana Furlana, pokojnega direktorja Kinoteke, ki velja za pionirja raziskav zgodovine slovenskega avantgardnega filma. Produkcija filma Ali je bilo kaj avantgardnega? je radikalno pospešila prizadevanja po ohranitvi, digitaliziranju in restavriranju tega segmenta slovenske kinematografije.

Festivali, nagrade

DokuFest Prizren International Documentary and Short Film Festival, Prizren 2024 – Films on Film program; LIFFe 2024

O avtorjih

Matevž Jerman je režiser, filmski kurator in filmski kritik ter eden od soustanoviteljev Društva za uveljavljanje kratkega filma Kraken in programski direktor FeKK – Festivala kratkega filma v Ljubljani. Kot selektor sekcije kratkih filmov sodeluje s festivaloma Kino Otok – Isola Cinema in LIFFe. Od leta 2009 sodeluje s programskim oddelkom Slovenske kinoteke, kjer v zadnjih letih deluje kot kurator programov kratkih filmov ter kot raziskovalec posebnih avantgardnih zbirk v hrambi kinotečnega arhiva.
● Vdor, kratki eksperimentalni film, 2021
● Ostanki: Izpovedi duhovom, srednjemetražni eksperimentalni film, 2019
● Gotenica in Godina, kratki dokumentarni film, 2018
● Ona mežika, cvetje drhti, kratki eksperimentalni film, 2017
● Vsi smo tu že od nekdaj, kratki dokumentarno-eksperimentalni film, 2015

Jurij Meden je kustos in vodja filmskega programa pri Avstrijskem filmskem muzeju na Dunaju. Pred tem je delal kot programski vodja Slovenske kinoteke (Ljubljana) in George Eastman muzeja (Rochester).
● Leninski filmski proporc, srednjemetražni eksperimentalno-dokumentarni film, 2016
● 1717 kilometrov poletja 2009, kratki eksperimentalno-dokumentarni film, 2010
● Operation Mammoth, kratki eksperimentalno-dokumentarni film 2006

O produkcijski hiši

Temporama je bila ustanovljena leta 2013 z namenom zagotavljanja podpore novi generaciji vzhajajočih slovenskih filmskih ustvarjalcev. Njihov prvi celovečerni film Posledice režiserja Darka Štanteta je bil premierno prikazan na mednarodnem filmskem festivalu v Torontu leta 2018, čemur je sledil precejšen mednarodni uspeh. V zadnjem času se osredotočajo predvsem na produkcijo celovečernih filmov, pri čemer imajo trenutno v produkciji ali razvoju več projektov, še vedno pa so dejavni tudi na področju kratkega in dokumentarnega filma, televizije in eksperimentalnega filma.

Iz prve roke

»Proces ustvarjanja tega filma bi lahko na nek način primerjali s svojevrstnim lovom na zaklade. Med raziskovanjem in digitiziranjem smo namreč včasih naleteli na filmske bisere, o katerih smo pred tem vedeli zelo malo. Vsakič znova se je tako izkazalo, da pri nas obstaja neka vzporedna, a praktično neznana filmska zgodovina, ki danes s pomočjo novih tehnologij postopoma postaja znova vidna. S svojo živahno prodornostjo po eni strani navdušuje, po drugi pa poraja vprašanja o še neodkritih razsežnostih tovrstne produkcije. Gledalec bo v filmu tako lahko uzrl fragmente triinšestdesetih filmov, ki pričajo o izjemno vznemirljivi neodvisni eksperimentalni sceni iz – če si tudi na tem mestu izposodimo citat pri Silvanu Furlanu – zlatih časov undergrounda, ko se je svoboda filmskega ustvarjanja pisala z velikimi črkami.«
– Matevž Jerman, režiser

»V Sloveniji smo z rahlo slabšalno oznako “amaterski film” dolgo časa odpravljali vso filmsko ustvarjalnost, ki se je v času Jugoslavije bohotila zunaj okvirjev uradne, državne filmske produkcije, in posledično te “amaterske” filme prepuščali zobu pozabe. Najin dokumentarni film, tako vsaj upava, pokaže, da je ljubiteljska strast proizvedla nezanemarljiv korpus povsem izvirnih podob in avtohtonih avtorskih pristopov, ki jim danes v resnici mirne vesti lahko rečemo zgodovina slovenskega eksperimentalnega filma.«
– Jurij Meden, režiser

»Veseli smo, da smo uspeli v sodelovanju s Slovensko kinoteko, ki je bila tudi pobudnica projekta, ustvariti film, ki poleg osvetljevanja bogatega in pestrega poglavja slovenske filmske zgodovine hkrati posredno meče luč tudi na našo sedanjost, v kateri so ta dela pogosto prezrta ali pozabljena, skrbi za to (in drugo) filmsko kulturno dediščino pa se posveča vse premalo pozornosti. Upamo, da bomo s tem filmom vsaj malo izpostavili to problematiko in da bo bogata zgodovina slovenskega filma kmalu približana svojemu občinstvu.«
– Andraž Jerič, producent

Nastopajo

Petra Belc, Vasja Bibič, Barbara Borčič, Greg de Cuir Jr., Jože Dolmark, Karpo Godina, Nerina Kocjančič, Naško Križnar, Davorin Marc, Miodrag Miša Miloševič, Varja Močnik, Ivan Nedoh, Igor Prassel, Tone Rački, Borko Radešček, Ivan Ramljak, Slobodan Šijan, Zdenko Vrdlovec, Matjaž Žbontar, Želimir Žilnik

Bodite obveščeni o dogajanju
v Mestnem kinu Ptuj